Saturday, July 23, 2011

Duit OH duit...!!!!!

Meh sini... Aku nak luah skit rasa atau pandangan aku tentang tajuk yang aku nama kan duit Oh duit.... Cakap pasal duit nie.. Perghhhhh... Memang sakit kepala di buat nyer... Banyak kajian serta laporan yang mengatakan punca masaalah utama manusia hidup adalah duit. Mana tidak nyer kalu nak di pikirkan zaman sekarang nie semua pakai duit.. heheheee... betul tak... nak kencing pom kena pakai duit.. Adusss... So, aku rasa la kita semua nie kena ubah la skit cara pemikiran dan cara hidup kita nie. Islam tidak mengajar kita hidup bergantung kepada apa jua benda pom melain kepada Maha Pencipta kita iaitu Allah s.w.t. Jangan lah kita nanti jadi hamba kepada duit. Nanti hidup kita akan hancur. Kita tidak akan dapat kebahagian akhirat mahupun dunia nie.


       Nie aku nak citer sikit pengalaman hidup aku. Aku dulu masa muda-muda la kata kan. Bak kata ikut bahasa masa aku remaja la. Aku nie seorang yang kuat mencari duit. Aku tidak mengambil kira bahawa kerja tu halal ke.... haram ke.... Janji ia mendatangkan duit kepada aku. Tambah2 lagi kerja tu cepat mendatangkan hasil atau duit kat aku. Dan di situ bermula lah kejahilan aku. Aku mulai tersasar jauh dari hidup sebagai orang muslim. Maklumlah bila duit ada banyak so mula la nak enjoy kan. Lama kelamaan makin jauh tersasar hidup aku. Nasib baik keadaan yang aku alami itu tidak lama. Keseronokan yang aku lalui hanya sementara sahaja. Dan dari situ aku mulai insaf serta sedar. Makin kuat aku mencari duit, makin kuat aku meruntuhkan agama ku. Sudah terlalu jauh aku terpesong dari agama islam. Maklum lah duit yang tidak berkat nie begitu lah jadi nyer. Alhamdullilah.... aku di beri petunjuk kepada Yang Maha Esa.
      Baik..... Persoalannyer disini..??? Adakah orang yang berduit itu berjaya dalam hidupnyer..??? susah jugak aku nak terangkan nie... hehehe... Nie sekadar pendapat aku je... Kalau nak tahu lebih tepat sila la rujuk pada orang yang berilmu ea... Jangan main terjah je... Nanti  takut2 la kita nie terjah kat dalam NERAKA... Ok lah.. Bagi aku orang yang berduit itu sebenar nya orang yang tidak berjaya. Pelik kan... Ini kerana bila dia ada duit nampak benar dia tu tak reti nak belanjakan duit itu. Harus di ingat maksub belanjakan itu belanjakan kejalan yang di syariatkan kepada kita iatu kejalan Allah s.w.t. Sebab kedua plak... Cuba kita renung sekejap... Perghhhhh.... RM 1 juta kita dapat kumpulkan... Banyak tu bro.... Nie renungan je la...  hahahaa... Tiba2 kita mati.... So duit tu yang kita kumpul tu sapa yang punya... Tentu lah orang yang masih hidupkan... Jadilah ia duit isteri kita... Isteri masih muda lagi... So dia kawin la dengan orang lain... Biasa la kan dah sifat manusia.. x bleh hidup sesorang nie... sunyi la... takut la.... gersang la... macam2 la... Duit yang kita kumpulkan tadi tu macam mana... Jadi lah duit si suami baru isteri kita tu... Kita yang kat dalam kubur nie macam mana... Hehehee... Pikir lah kawan2... Alangkah baik ea kalau kita sedekahkan sikit duit tu.... Tolong fakir miskin ke... Bagi kat masjid2 ke... Cerah dan aman kubur kita nanti....
        Aku pun tak tahu ape yang aku tulis.. Entah faham ke tidak orang yang membaca nyer... Harap2 faham la ea.. Di sini aku ingin memesan skit. Cari lah duit dengan cara yang bersih atau halal. Biarlah tidak begitu banyak atau cepat dapat asalkan ia berkat. Bersyukurlah dengan apa jua keadaan. Allah s.w.t Maha Kaya.

0 comments:

Post a Comment