Saturday, December 17, 2011

Tentang perasaan

Salam musim tengkujuh semua... Harap sihat sejahtera walaupom time2 musim ujan datang melanda nie. Kat sini area kelantan nie dah banyak hari dah ujan. Nak uat cam ner kan dah musim dia. Terima je.. Senang cerita. Hahahaa... Meleret jauh dah aku nie... Berbalik pada tajuk aku nie. Tentang perasaan..??? Ringkas je tajuk nie tapi aku rasa uraian dia berjela nie. Nie sebenarnyer pendapat dan pandangan aku je.. Kalau korang x setuju just abaikan saja. Aku cuma ingin menimbul kan beberapa persoalan jew. Biasa la aku nie.. Ujan sikit asyik duk termenung jew. So datang lah satu ilham atau terfikir bab perasaan nie. Mesti korang seme tahu kan.... Perasaan nie ada yang negetif dan yang positif. Yang mana x baik tu dia akan pergi kat negetif la dan sebaliknya. Kat sini aku nak tya korang seme..?? Perasaan nie datang dari mana korang agak.. Dari akal korang ke..?? Atau dari pikiran korang ke..?? Atau dari mana lagi..?? Susah ke soalan aku nie..?? X la susah sgtkan.. Bagi aku perasaan ini datangnyer dari suasana yang kita hadapi pada masa itu.. Suasana itu akan mewujudkan atau melahirkan perasaan kita. Sebagai contoh bila anda tidak suka akan suasana itu anda akan cepat melahirkan perasaan marah dan kurang selesa. Maksub sy begini bila anda tidak suka akan keadaan kerja yang kelam kabut. Bila suasana itu sedang berlaku anda akan cepat atau mudah memarahi orang. Itu lah sebab sy mengatakan bahawa perasaan itu lahir dari suasana sekeliling kita. Kalau begitu suasana yg melahirkan perasaan.. Mengapa pula kita sering kali di kuasai oleh perasaan.. Huhuuu... Makin sakit kepala aku nie..?? Banyak pendapat yang aku dgr bahawa perasaan tidak boleh di tipu.. Aku setuju dengan pendapat tu.. Ini menunjukan bahawa perasaan itu timbul dari suasana. Senang cerita la.. Suasana bercinta akan melahirkan perasaan sayang... Btol tak..?? Berbalik pada persoalan aku td.. Mengapa sering kali kita dikuasai oleh perasaan.?? Dapatkah kita menguasai perasaan kita..?? Nie aku nak uraikan sikit.. Bila sesuatu perasaan melanda kita sebagai contoh marah.. Reaksi muka kita akan menunjukan kita marah.. Itu memang tidak boleh di elak dah.. Akan tetapi perasaan marah itu kita masih dapat mengawal lagi. Dalam islam mengajar kita apabila marah maka berduduk lah kamu, marah tdk hilang lagi maka tdur lah kamu, marah tdk hilang lagi maka berwuduk lah kamu.. Mari kita tengok islam mengajar kita cara mengawal perasaan yang lahir dari suasana itu.. Sesuatu yang di cipta ada tujuan nya.. Sekiranya di gunakan dengan betul maka untung lah jawab nyer.. Perasaan sedih melanda akan mengingatkan kita semasa gembira. Tidaklah lengkap hidup ini tanpa perasaan.. Perasaan itu anugerah kerana ia mengaitkan suasana dengan hati kita.. Kalau anda inginkan kegembiraan maka hidupkan lah suasana yang harmonie. Tiada cara yang lebih harmonie selain cara hidup islam yang sejati. Semoga kita semua temui kebahagian yang sejati. Insyaallah.... Ada jalan nyer.. Semoga temui jalan tersebut.... 

2 comments:

reenapple said...

perasaan itu susah untuk didefinisikan..
bagi aku.. perasaan itu bukan datang dari suasana sekeliling.. ia datang dari emosi yang terjadi dari susana sekeliling..

keep smiling no matter what happen.. =)

ABC said...

perasaan kita sangat berkait rapat dengan tindakbalas yg kita terima..kadang2 +ve,kadang2
-ve..kita kena belajar mengawal perasaan sebelum ianya mengawal kita..gunalah akal yg Allah berikan dengan sebaiknya..^_^

Post a Comment