Saturday, October 1, 2011

Kerja Oh Kerja

Bercakap soal kerja nie kan. Aku da cerita sikit serta pandangan yang tersendiri. Sebelum aku huraikan lebih panjang lagi. Aku nak intro sikit sal aku nie. Aku nie budak civil engg.(buat bangunan) tu la kerja aku. Education aku sakat diploma je. Insyaalah kalu ada rezeki leh sambung ke tahap yang lebih tinggi lagi. Sekarang nie aku kerja di tapak pembinaan. Ramai jugak la budak praktikal kat tempat aku nie. Banyak yang mereka tya yang pelik2. Tapi aku uat slamber rock je jawad... Hahahaa... Soalan yang aku tertarik skali... Korang nak tahu pe soalan tu. Ni la aku nak cerita skit nie.. Mengapa gaji budak yang baru sangat2 murah..??? (budak yang baru start kija la nie..) Sedangkan ada education, leh uat kerja lagi. Kalau nak bandingkan ngan casher kat supermarket tu. Jauh la mahal casher tu.. Aku pom pelik gak...??? Kalau macam gi tu x yah la balajar tinggi2. Uat banyak hutang ada la.. Habis kan harta mak bapa lagi ada. Tol tak...??? ermmm.... salah pandangan yang cam tu..??? negetif sangat tu. Yang ada education nie.. Gaji dia cepat naik taw.. Bila dah ada pengelaman cepat sgt naik gaji tapi kena ikut bidang yang kita blajar la. Bersabar je dan gigihkan usaha time kerja tu. X mustahil gaji anda akan naik dua kali ganda dari sebelum nie. Tapi kena la percaya ea. Rezeki Allah s.w.t yang bagi. Kita hanya berusaha je. Dont worry selagi kita hidup selagi tu rezeki kita ada. Cuma kena usaha jew. Kalau nak banyak usaha pom kena la banyak. Adik2 yang tengah belajar tu jangan hirau kan pasal kerja lagi. Belajar sampai habis dulu dapat pointer tinggi. Nanti kerja datang cari kita.
p/s: semalam merupakan sejarah. Sejarah itu melakar kan hari ini. Dan hari ini akan melakar untuk hari esok. Kiranya mahukan hari esok lebih baik dari hari ini. Maka hargai lah saat dan ketika ini. Jangan lah kita terlalai walau sedikit pom...... :)

nie adik2 aku. teringat aku masa kanak2 dulu. Best giler. X kena pikir ape2.

5 comments:

bella luna said...

dulu pun bella pernah terfikir mcm tu,lau dibanding2kan,gaji cashier kat supermarket tu lagi tinggi berbanding basic gaji kite yg diploma @ degree ni,then terfikir mcm ape yg dean tulis,.ape2 pun rezeki tu dtgnya dari Die, nak lebih kena la kerja lebih,.insyaAllah,selagi kita hidup, selagi tu la rezeki kite ade, so just survive;)

Unknown said...

InsyaAllah rezki Allah ada..kita perlu berusaha

Khairull-Dean said...

i will survive... hehehee.. rezeki tu x datang bergolek.. :)

Memory said...

kena yakin pada Allah setiap dari kita dah terulis rezeki masing2... tinggal nak berusaha sedaya upaya saja...

ME CTCT said...

yang penting halal :)

Post a Comment