Friday, October 7, 2011

Keputusan

Salam semua.... Have nice day for this Friday... Errmmmm... Tajuk entry aku yang nie just satu perkataan je... Tapi perkataan ini memberi maksub dan makna yang lebih besar pada aku. Baik...... Bagi aku keputusan ini bermaksub sesuatu persetujuan atau sesuatu yang di putuskan dalam sesuatu hal. Tak kira dalam mesyuarat atau pom dalam perbincangan. Dan keputusan ini perlu di buat oleh seseorang yang berkuasa antara kelompok itu... Bagaimana pula kalau dua orang yang membuat keputusan. Mestilah x jadi keputusan kan... Hehehehee... Yang sorang tu nak macam nie... Yang sorang lagi nak macam nie plak... Itu bukan keputusan nama nyer... Itu percanggahan kot... Btol tak..??? Okey.... Persoalan aku di sini.. Siapakah yang berhak membuat keputusan terhadap diri kita..?? Adakah mak ayah kita..??? Adakah diri kita sendiri...??? Atau adakah orang yang kita sayangi..??? Mistery kan..?? Mesti ko rang semua akan kata tentu lah diri sendiri kan..?? So aku nak bagi satu contoh situasi ni... (ni contoh je nie... tiada sakut paut ngan sape2 cuma uat andaian jew) Mamat bukan nama sebenar... Ingin belajar bidang kejuruteraan... So mak ayah dia inginkan mamat belajar bidang kedoktoran... Manakala aweks dia plak suh ikut sama bidang ngan dia... So banyak tak arahan yang keluar tu... Banyak kan..??? Pening la si mamat tu... Hehehee... Okey bagi aku sape yang patot uat keputusan terhadap mamat tu... Tentulah mamat kan sebab dia berkuasa penuh terhadap diri dia... Akan tetapi, harus di ingat hasrat mamat tu tidak seharusnyer tepat... Mungkin ada yang lebih tepat..... So dalam situasi begini si mamat tu perlu adakan satu perbincangan dan pandangan dari sudut yang berbeza... Senang di katakan bermesyuarat la... Sebab tu Islam manganjurkan kita adakan mesyuarat sebelum kita putuskan sesuatu... Hehehehee.... Okey di sini aku cuma nak bagi pandangan je , keputusan yang kita buat tok buat sesuatu perkara wajar di minta pandangan dari orang dulu.. Baru lah keputusan kita tu tepat serta tidak merugikan diri kita mahu pom orang lain.... Dalam hidup kita nie sebagai hamba Allah s.w.t sering kali di beri pilihan dan pilihan itu perlu kepada keputusan kita. So jgn lah kita tersalah dengan keputusan kita. Minta lah pandangan orang lain juga iaitu dengan bermesyuarat. Insyaalah keputusan yang kita buat betul dan bermanfaat tok diri kita serta orang sekeliling kita.............


p/s : Kita sebagai manusia di beri hak yang teristimawa iaitu hak memilih. Dalam proses pemilihan itu perlu kepada satu keputusan yang terbaik. Berhati-hati lah dalam membuat keputusan..... :)

4 comments:

ShErA said...

that's right... apapun, buatlah keputusan yang terbaik untuk diri sendiri... jangan kerana orang lain, kita menzalimi diri sendiri...

Khairull-Dean said...

yup... betul tu shera... :)

CTK said...

sush nk wt kputusan...nti nak amek degree, xthu la nk amek kos ape..hOhO...

Khairull-Dean said...

@ctk : yang tu di sarankan berbicang dulu... muga keputusan yang akan di buat adalah keputusan yang TERBAIK... :)

Post a Comment