Thursday, October 20, 2011

Bercakap benar

Hiiii alll.... Salam semua... Arap sihat jew... Pepagi nie aku terfikir sal bercakap benar plak. Ade2 jew la kan... Bercakap benar nie boleh di sama ertikan dengan jujur.
Pada sapa kita nak jujur nie..???
# Bagi aku kita perlu jujur pada diri kita sendiri. Apabila jujur pada diri sendiri kita akan jujur pada orang lain. Kenapa kita perlu jujur..???
# Kita perlu jujur kerana ini akan menjejaskan masa hadapan kita. Ia juga akan membentuk keperibadian kita serta menjadi satu habits kepada kita. Kalau dah jadi gitu susah la nanti.
Bagaimana sifat jujur nie dapat di tunjukkan..???
# Nie senang je nie.. Mestilah dengan tingkah laku iaitu perbuatan kita serta dengan perbicaraan iaitu percakapan kita.

Dulu aku nie suka sangat cakap nipu... Hehehee.. Nak kata kuat tu tak r. Tapi bila di fikirkan balik terasa bodoh lak menipu nie. Bukan leh ape pom... Apabila terbongkar rase nyesal lak... walau pom aku menipu untuk menjaga hati seseorang. Tapi aku sedar sekarang aku perlu jujur pada diri sendiri. Terasa senang hati bila kita tidak menipu nie. Adakala nyer bila kita bercakap benar nie akan menggoris hati sesiapa di sekeliling kita , akan tetapi itu membuatkan kita sedar dan kita tahu diri kita sebenarnye. Dengan itu juga membuatkan kita lebih matang dan lebih dewasa... 


8 comments:

reenapple said...

kadang-kadang perlu ada penipuan dalam kehidupan... tapi kena pndai pilih situasi..=)

Khairull-Dean said...

@reenaple : betul kew... hehehee.... ;)

BeaN MorENo said...

susah nak bercakap 100% benar dalam hidup ni sebab kadang-kadang kita kena belok untuk senangkan hati orang

Khairull-Dean said...

@beaN : betul gak tu... Berkorban la kata kan... nak jaga hati org... hati sendiri terguris... adehhh...

CTK said...

kadang2 perlu menipu untuk kebahagian org len...tipu sunat namenyer..haha..
tp lau jujur, xder lah rse terbeban di hati neh kan..cuma apa yg kita jujur tuh kadang2 org len xley trime..cthnyer org ckp ct ni gemok(aww..jujur sgt)..sO, berpada2 lah..hihi

Khairull-Dean said...

@ctk... tipu sunat yang penting tu... hehehe... :)

ShErA said...

walau susah macam manapun, lebih baik bercakap benar

Khairull-Dean said...

@shera... sememangnyer... baru hidup ceria sokmo... :)

Post a Comment