Monday, September 26, 2011

Nilai persahabatan

Assalamualaikum.... Salam semua.. Harap sihat semua terrr.. Hari nie aku nak coretkan sal persahabatan sikit. Nilai2 persahabatan. Memang kita manusia nie x leh lari dari bersahabat. Aku pom hairan gak kan. Walhal kita di lahirkan secara seorang je dan mati pom seorang jew... Lagi2 duk dalam kubur. Seorang je terr... Tu lah Kuasa Yang Maha Esa. Nilai persahabatan ini bergantung kepada kita menilainyer. Sejauh mana kita menghargai persahabatan itu. Contoh nyer makin tinggi kita menghargai sahabat itu makin tinggi nilai persahabatan itu. Persoalan aku di sini adakah sahabat itu penting bagi kita. Bagi aku persahabat itu penting sesangat dan adakala nyer tidak penting mengikut sahabat yang kita pilih untuk bersahabat. Perghhhh... Belit nyer ayat aku... Macam sialll terrrr... hahahaa... Indahnyer sahabat itu bila ia boleh membawa kita kepada kebaikan. Yang sudi menegur kita ke arah kebaikan. Yang berani meluahkan pendapat dan pandang terhadap kita. Walaupon teguran itu mengoris hati kita. Sebalik nyer kita harus menilai pendapat sahabat kita dengan sewajarnyer. Baru lah hidup kita akan sentiasa aman. Kita sebagai manusia harus nasihat menasihati, tegur-menegur ke arah kebaikan. Kadang-kadang dengan ikatan persahabatan yang kuat kita boleh membina satu bentuk komuniti yang sihat dan bagus.

P/S: hargailah sahabat kita bila ia menegur ke arah kebaikan. Walaupun teguran itu menggoris hati kita.

 kredit to : http://azier-azier.blogspot.com/2011/05/puisi-persahabatan.html

5 comments:

bintang said...

iyer...kekadang nilai persahabatan melebihi dari saudara=)...

Mizz ErMa said...

sesetengah org lebih suka luahkan perasaan kepada sahabat daripada sedara mara..

CTK said...

ct lebih suka cter kt org yg ct xkenal..mcm kat blog ni..hahaha...sbb tu rmai yg duk kutOk2...pepown hargailah sahabat yang membawa kepada kebaikan bukn keburukan :)

ShErA said...

tertanya - tanya apa sebenarnya yang dah berlaku pada seorang sahabat.... lama menghilang...

Khairull-Dean said...

sahabat adalah penting... selalu lah berdoa agar sahabat kita dalam keadaan bahagia dan selamat...

Post a Comment