Saturday, September 24, 2011

Menuntut ilmu agama adalah fardhu

Malam yang penuh dingin nie... (ceh wah ayat jiwang tu) hahahaa... Aku ada la tgk2 kat you tube pasal2 tazkirah nie. So aku nak sharing satu benda nie je. Iaitu belajar ilmu agama nie adalah fardhu. Ko rang mesti tahu kan maksub fardu tu. Fardhu tu maksub wajib la. So bila hukum wajib kalau kita tak buat berdosa derr... Aku ada terpikir skit la. Mengapa kita sekarang jauh lari daripada ajaran Rasul kita iaitu nabi Muhammad s.a.w. Alangkah baik kalau sistem pendidikan kita berteraskan agama. Iaitu mengenal agama kita sedalam-dalam nyer dahulu baru belajar ilmu dunia untuk hidup. Ilmu dunia hanya untuk kita hidup sementara sahaja berbanding dengan ilmu agama yang akan menyelamatkan kita di akhirat nanti. Bila kita betul2 mengenal ilmu agama aku yakin dan pasti kehidupan seharian kita lebih tenang. Ini juga akan memberi kesan positif terhadap perkembangan negara kita. Yang terlepas nak uat macam mana kan. So yang akan datang nie aku berharap ada orang mengubah sistem pendidikan kita supaya memandang kearah agama islam yang sejati. Insyaalah pemikiran kita akan berubah kearah yang lebih positif lagi.

2 comments:

CTK said...

betul tuh...semuanya asek nk mngejar kenikmatan dunia...tp apepown arap2 apa yang diajar tidak melupakan ajaran islam :D


http://khayalan27.blogspot.com/

khairul said...

Ya Allah jgn lah Kau lalaikan aku dgn duniawi..tujukkan lah kpd kami jln yg benar lagi lurus..aminn

Post a Comment