Tuesday, September 6, 2011

Mencari rezeki.

Dewasa ini, kos sara diri meningkat dengan mendadak. Sehinggakan setiap orang tidak cukup dengan satu je sumber pendapatan. Mengapa ini boleh berlaku..?? Mengapa semua manusia mengukur martabat mereka dengan nilai kebendaan atau pon harta....?? Adakah ini di sebabkan pengaruh barat atau pom pengaruh dari agama lain..?? Perghhhhh.... Pening2 bila terfikir dengan masaalah di atas. Ini lah ujian dari Allah s.w.t ke atas manusia. Di ciptakan dunia semata2 untuk menguji hamba nyer. Dunia di penuhi dengan khayalan atau keseronokan sahaja. Tidak kah kita terpikir bahawa dunia ini hanya sementara. Sekejap sahaja dan sudah tentu kita yang hidup nie pasti menemui mati. Dalam islam manusia tidak di ukur dengan harta nyer sebalik nyer ia di ukur dengan amal ibadat nyer kepada Allah s.w.t. Tingginyer takwa mereka kepada Allah maka tinggilah lah martabat nyer di sisi Allah s.w.t.
       So masaalah yang aku nak ketengahkan disini ialah dalam kita mencari rezeki. Aku tengok sekarang nie kalu gaji antara 1 ribu ke 2 ribu masih belum cukup untuk menyara diri sendiri. Barang2 semua mahal. Nak pakai keta lagi. Nak sewa rumah lagi. Nak makam lagi. Nak enjoy lagi. Macam2 lah. Mana cukup kan...?? Nie yang hidup bujang la. Yang hidup bujang nie x la kisah sgt kan. Main lantak jew. Kalu lapar kita sorang je yang lapar kan... hahahaaa... Entah lah aku pom tak tahu nape leh jadi cam nie... Time bapa2 aku dulu ase x la macam gini. Kalu dah ada rm1000.00 tu dah cukup berduit. Apa yang nak seme boleh. Siap leh tanggung family ag tu...
        Yang aku takut sekarang nie yang dah berkeluarga. Perghhhhh... Laki bini kena kerja tu.... Susah la kan. Bila dah dapat anak sape nak jaga. Anak tu rezeki jugak serta anugerah kepada kita. Tak2 mak kita la jd mangsa. Kena jaga ngan cucu. X kesian ke... Dulu jaga kita nie jaga anak kita lak....??? X abih2 duk tambah penderitaan dia. Hehehehe... kesian2... X pom bagi anak kat penjaga. Penjaga plak lebih kurang je agama. Pah tu makin nipis la akidah budak tu... Tu yang banyak kes2 sosial kot. Kemungkinan la kot....
        Yang sebenarnyer aku dalam dilema nie.... Aku tengah merancang tok berkeluarga tapi terpikir gak aku nie kerja pom tak tetap lagi. Tgk member2 yang dah kawin happy je... Main2 ngan anak mereka.. best siot... Tapi ape leh buatkan.... Mungkin masa tu x sampai lagi untuk aku. Sabar je la... Rasa takut pum ada... Ea la takut tak tertanggung bini dan anak2 nie... Dunia akan datang pasti hebat lagi kan. Takut2 pom kena tempuh jugak. Itulah penting memilih pasangan yang dapat memahami situasi kita sebagai hamba Allah s.w.t.

p/s: selagi kita hidup pasti ada rezeki untuk kita. Rezeki kita telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Ketahuilah apa sebenarnyer tujuan kita hidup. Bila harta kita nanti tiada nilai barulah kita sedari betapa bodohnyer diri kita ini.

3 comments:

Vna Sandhu said...

betul...kos kehidupan sekarang nie mmg sangat² tinggi lagi² bile dah berkeluarga & ade anak

bukan nak takutkan awak, tapi memang penting utk stabil dari segi kewangan dulu sebelum fikir nak berkeluarga..insyallah, nanti ade jugak rezeki untuk awak berkeluarga & main dengan anak² :-)

ShErA said...

kalau rasa tak confident nak berkeluarga lagi, rasanya boleh tangguh kot... InsyaAllah sampai masanya, kawin juga...

khairul said...

kena start menyimpan dh bro...rezki Allah ttp ada dan klu ada jodoh x kemana .Aku pon dulu rasa mcm tu gak..tp bila dh kawen OK plak..InsyaAllah bro

Post a Comment