Wednesday, September 21, 2011

Air dicincang x kan putus

Salam sejahtera seme.... Alhamdulillah harap sihat semua... :) So topic yang aku pada entry nie hal kekeluargaan dan cara hidup sikit ea... Aku cuma bagi pandangan serta pendapat je... Peribahasa air dicincang x kan putus sudah lama kita dengar ea. Dan mungkin kita tahu benar dah maksub nyer. Pergi lah jauh mana pom perhubungan akan kekal. Macam contoh nyer kalu ko tu adik si mamat... Ko tetap adik si mamat sampai mati walaupon ko bermusuh bagai perang dunia kedua pom. Jelas tak contoh aku. Hehehee... Kira hebat jugak lah aku nie ea... Bak kata lain walaupon jahat melampau dia tetap keluarga aku, dia tetap sahabat aku, dia tetap kekasih aku, dia tetap suami aku, dia tetap isteri aku atau macam lagi perhubungan la...
         Untuk entry nie bukan tu objektif aku. Objektif aku macam nie ea Adakah layak kita menghukum seseorang..??? Nape lain je dari tajuk tu... Hahahaa... Berbalik pada tadi mengapa kita seringkali menghukum orang sedangkan kita tidak menolong atau membantu mereka untuk kembali ke jalan yang benar. Biar lah Tuhan yang menghukum mereka dengan kesalahan yang mereka buat. Sebaliknyer jgan kita menambahkan lagi penderitaaan kepada mereka. Alangkah baiknyer kalau mereka bertaubat dengan hasil usaha kita bersama. Begitu indah sifat2 kekeluargaan ini. Ini kerana kejayaan itu bermula dari keluarga ataupon perhubungan yang sihat. Apa yang jahat atau kurang enak itu kita jauhi bersama. Apa yang baik kita lakukan bersama. Ingat lah bahawa kita bukan nyer sgt2 sempurna. Adakala lakukan jugak salah dan silap nyer. Jangan lah terus menghukum tanpa mengira kita sebenarnya manusia yang perlu ingat-mengingati sesama kita. Buang lah ke egoan kita kerana kelak kita akan kerugian juga....

2 comments:

DINI said...

betul tu :) tak layak kan.
hurm, tu la. sian jugak kt laki yang berpoligami, tp die menyalahkan isteri die yang tak melayan die. sama tak mcm tu? kalau laki tu yg nak berpoligami, salah sape? si isteri or si suami?

Khairull-Dean said...

Berpoligami tidak lah salah. Tapi ada syarat2 nyer. Kira syarat x di patuhi baru lah salah... Jangan terus menunding jari kepada orang sebaliknyer cerminlah diri kita dahulu... :D

Post a Comment